
Een eigenwijze journalist
Na een loopbaan op communicatieafdelingen van verschillende bedrijven ging het roer om. Deels uit noodzaak, grotendeels uit passie. Niet om negatief te doen over een corporate carrière, het paste karakterologisch niet bij mij. Laten we het zo stellen dat een onstilbare vrijheidsdrift mij stuwde in de richting van het zelfstandig ondernemerschap.
Door schade en schande ben ik wijs geworden. Weet nu wél wat ik wel en niet kan. Wat mij wel of niet voldoening geeft. Niet zonder reden werd ik geschiedkundige en later een gedreven communicator. Ik ben een geboren verhalenverteller. Het spreken en schrijven. Niet eens zo zeer vanwege de taal. Veel meer nog vanwege het onderzoeken, doorvragen en willen informeren. Een niet aflatende nieuwsgierigheid naar kennis en die kennis met anderen delen.
Rond mijn dertigste kwam ik mijn lot onder ogen. Publiceerde ik ooit voor de hobby – naast mijn kantoorbaan – nu werd het mij menens. Voor de avondopleiding onderzoeksjournalistiek in Mechelen publiceerde ik mijn eerste artikelen op Vers Beton, het zelfverklaarde online tijdschrift voor de harddenkende Rotterdammer. Momenteel ben ik producent en redacteur voor Vertel mij de Waarheid, een film over religie in de moderne samenleving.
De komende jaren blijf ik journalistiek werk verzetten. Mijn commerciële werkervaring en academische achtergrond is een zeldzame combinatie in medialand wat volgens mij bijdraagt aan de originaliteit van mijn invalshoek.
Journalistieke verantwoording
Aan mijn werkervaring in de journalistiek zitten twee keerzijdes. Allereerst ben ik bedreven in (online) onderzoek wat een handige skill is, ook voor mijn commerciële werk als contentspecialist: ik kan me een nieuw onderwerp snel eigen maken. Aan de andere kant kan ik geen opdrachten aannemen van bedrijven en organisaties die zouden conflicteren met mijn journalistieke werkethiek. Want als mens ben je uiteraard altijd kritisch, maar een journalist moet echt vrij zijn werk kunnen doen, los van belangenverstrengeling. Om die reden beperk ik mijn opdrachtgevers tot de ondernemingen uit een bedrijfstak die ik van harte steun. Dat komt in de praktijk neer op geen overheid, geen semi-overheid, geen grote bedrijven en geen activistische politieke organisaties, maar juist de kleinere ondernemers, mkb’ers en eenmanszaken. Mijn doelgroep kortom, is de hardwerkende Nederlander en belastingbetaler.